ARHITEKTURA BiH 1878-1918 (1) |
|
Austrougarski period u historiji je okarakterisan kao period industrijalizacije, razvoja, prilagođavanja zapadnoj kulturi i društvenih promjena.
Izgradnjom željezničkih pruga zemlja je povezana sa Europom (1882.godine otvorena pruga Sarajevo - Brod, a 1992. Sarajevo-Konjic), a što je bilo preuslov za razvoj industrije (fabrika duhana, pivara, klaonica, štamparije). Odmah, u roku od nekoliko godina, organizovana je potpuno nova administrativna uprava zemlje (Zemaljska vlada, sistem sudova, zemljišnji uredi, policija, pošta, banke), intenzivno se grade novi vojni kompleksi, bolnice, škole, hoteli, gradska infrastruktura...
Svakako najznačajnije promjene su vidljive u Sarajevu, koji je ostao u funkciji glavnog grada
pokrajine i u koji je nova uprava ulagala najviše. Kao posljedica velikog požara 8. augusta 1879.godine (u požaru su izgorile 304 kuće, 434 dućana, i 136 drugih zgrada, između kojih 4 džamije, katolička crkva, njemački konzulat, Tašlihan, Đulov han, Hanikah i sinagoga) otvoren je veliki prostor za novu izgradnju po novim urbanističkim i arhitektonskim pravilima i stilovima: nove gradske kulturne i obrazovne institucije (Gimnazija, Učiteljska škola, Zanatska škola, Muzej, kulturna društva, pozorište, muzičke i operne predstave).
Već 1880.godine jedan od pet odsjeka gradske uprave je bio Građevni i za podizanje grada, a 1882. godine kompletiran jeprvi geodetski snimak Sarajeva, što je omogućilo uvođenje gruntovnice.
Izuzetno se mnogo ulagalo u infrastrukturu: novi sistem ulica - prilagođen automobilu, uveden je i tramvaj. Korito rijeke Miljacke je regulisano, a uz njega su izgrađene sa obe strane nove ulice, koje su bolje povezane izgradnjom nekoliko novih mostova i rekonstrukcijom postojećih. Također su izgrađeni novi vodovod, kanalizacija, javni zahodi, ulična rasvjeta, električna centrala. Treba pomenuti i meterološki stanicu i geološki zavod.
Do 1878.godine grad je sezao na zapadu do današnjeg Marindvora, a izgradnjom fabrike duhana i željezničke stanice počinje širenje prema zapadu. Istočno od stanice, proširenje stare kasarne na 30 hektara predstavljalo je znatnu smetnju razvoju. Grad se također širio ka Koševu i Kovačićima.
Amir Pašić: Arhitektura Bosne i Hercegovine - Austrougarski period (1878-1918) |
|
Šeher Hanuma http://seherhanuma.blogger.ba 29/05/2013 20:19 |